Україна: держава в державі

Щовересня тут мало хто радітиме твоїм гривням. І немає чому дивуватися, жителі Умані чекають осені як апостоли Воскресіння Ісуса. А поряд із зміною валюти змінюється і відсоток українців у місті, бо чисельність жителів різко зростає на третину, щоправда не уманчан, а євреїв. Цьогоріч вони приїхали сюди святкувати Новий іудейський 5772 рік. «Рош а-Шана» дослівно перекладається як глава року – відзначають свято два дні поспіль у час появи молодика за єврейським календарем. У нас це період вересня-початку жовтня. Хоча реальна картина показує, що святкування у іудеїв починаються набагато раніше –  за два тижні до єврейського Нового року, і продовжуватись можуть стільки ж після нього. Що ж із цього виходить? – Відповідь очевидна: фурор в усьому – і у мозку, і у гаманцях, і просто на вулиці. Інакше бути не може, оскільки концентрація хоч і людей однієї національності, але громадян двох десятків країн дає у результаті вибухонебезпечну суміш.

Україна: держава в державі
Надгробок Нахмана в Умані

Саме далекі гості привчили жителів міста до іноземної валюти, а поряд із тим – до нападів хуліганства зі свого боку, розбоїв і відверто неетичної поведінки. Тому не дивно, що цього року їхній спокій нарешті охороняють не лише українські, а й ізраїльські правоохоронці.  Після того, як Україна стала незалежною, 1991 року за указом президента Леоніда Кравчука місце захоронення засновника хадисизму Цадика Нахмана отримало офіційний статус Історико-культурного центра браславських хасидів, котрі невдовзі викупили землю, на якій розташована могила. Тож свою поведінку вони пояснюють цілком правомірно: маємо тут «своє». До того ж серед паломників існує стереотип: якщо ми у вас вимушені залишити по кілька тисяч доларів, в заміну маємо робити те, що захочемо.

Слово «хабар» (хасиди) перекладається як мудрість, розум та знання. У Новий рік їм на будь-яку роботу накладається табу. Можуть тільки молитись, танцювати, пити та гуляти. Чим вони і займаються цілодобово. При чому так, щоб потім не жалкувати про втрачену можливість. За давнім хасидським звичаєм їм не можна сумувати, бо тоді ти розгніваєш бога. Важливим і невід’ємним є обряд застілля, яке відбувається разом із проголошенням тостів та гучними гуляннями, тим самим євреї вшановують свого духовного наставника. Тож або хасиди надто буквально розуміють свої традиції, або ми – українці – далекі від розуміння інших релігій.

А поки прочани святкують, українці трудяться. Для наших громадян так починається «гарячий сезон заробітків». Найбільше з’являється продуктових розкладок. Працюють тут не тільки місцеві підприємці, тимчасово приїжджають охочі попрацювати і з сусідніх населених пунктів. Сьогодні важко з упевненістю сказати, хто першим продиктував такі правила: закордонні гості, які приїхали зі своєю валютою, чи місцеві мешканці, що хочуть підзаробити, користуючись реальною можливістю, і не важливо, якими грошима. Попит народжує пропозицію. А пропозицій уже стільки, що тому попиту нікуди діватися.

Тут охоче можуть здати квартиру, кімнату, а то й будь-яке переобладнане приміщення в оренду. За ліжко 250 «зелених», а у кімнаті таких мешканців може бути десяток чи й більше. Усе будується на добровільній згоді обох сторін, тому держава не отримує з цього ніякої частки. Готельні послуги у таких випадках значно дешевші, але на всіх все одно не вистачить. Хочеш поселитися щонайближче до могили духовного наставника – плати більше, а як ні, то заплатить хтось інший. Тіснота помешкання змушує хасидів більше часу проводити за їх межами, що і спонукає до найзухваліших учинків: купання у басейнах чи річках, гучні крики, бійки, залицяння до українок із пропозиціями подальших інтимних стосунків, вживання наркотичних речовин, агресія – усе, на що фантазія здатна. До українських жінок взагалі ставлення окреме: ноги відкриті – без обговорень повія.

На думку фахівців, можна уникнути такого безладу лише у тому разі, коли з’явиться закон «Про паломництво» і єдина структура, яка б організовувала поїздки до Умані, а відтак брала б на себе певні зобов’язання, зокрема, щодо поведінки паломників, створення відповідних умов для перебування та здійснення релігійних обрядів. Мешканці Умані притримуються часом іншої думки: краще віддати прах Цадика Нахмана до Ізраїлю, але таких настроїв влада не поділяє.

Ось так на кілька тижнів частина Умані перетворюється на державу в державі, зі своїми традиціями, кухнею і валютою, ба навіть більше – мовою теж, бо де найбільше скупчення хасидів – змінюється і назва вулиці. Тож нам є над чим працювати, аби уникнути етнічних чи релігійних протиріч, або щоб Умань, під час візитів паломників-хасидів, не перетворився на обличчя всієї України.

Мрамор – это горная порода, широко используемая в строительстве. Мрамор киев купить – вот, что нужно вам при поиске этого материала.