Технічний прогрес та портативна аудіо апаратура

Обсяги продажів стаціонарної техніки в усьому світі вже кілька років знижуються. А популярність портативної тільки збільшується. Що це? Мода, яка скоро пройде? Каприз людства, яке стало занадто непосидючим? Деякі фахівці переконані, що ці зміни носять глибинний і незворотний характер і що в сфері аудіо настала нова епоха. Чи так це? Давайте розбиратися.

Коли бажане ще не було можливим

Грамофон

Першим провісником нової ери став вибухове зростання продажів головних телефонів, і в цей швидкозростаючий сегмент кинулося безліч нових гравців. Насправді, навушники стали популярними дуже давно, особливо у молоді, оскільки вони дозволяють відгородитися від докучливих батьків, в них можна слухати музику пізно вночі, не викликаючи ні в кого претензій і, нарешті, це найдоступніший електроакустичний перетворювач – на відміну, скажімо , від колонок, яким потрібно місце, досить потужний підсилювач і т.д. Але почалося все не з навушників, а значно раніше.

Прийшов час змініти улюблений смартфон? Обирайте samsung galaxy j7 та отримуйте гарну якість за помірну ціну. Геть Iphone обирай Samsung!

Людство завжди було непосидючим і хотіло слухати музику в дорозі, тим більше, що подорожі були дуже довгими, тому раніше проблема боротьби з нудьгою стояла значно гостріше, ніж зараз. На початку 20-х років минулого століття в Швейцарії був випущений портативний грамофон Mikiphone – в складеному вигляді він вміщувався в круглу бляшанку. Повністю механічний пристрій заводилася ручкою і працювало від пружини, не вимагаючи електроенергії.

Як технічний прогрес впливає на портативну аудіоапаратуру

У Радянському Союзі в 60-70-і роки XX століття випускалося безліч портативних програвачів вінілу в невеликих валізках, де містилася вертушка, підсилювач на лампах і гучномовець. Правда, вони були, скоріше, переносними, ніж портативними, оскільки харчувалися від мережі 220 В. Випускалися і моделі на батарейках (наприклад, транзисторні «Лідер-302» і «Рогнеда-302») – з ними вже можна було реально вирушати відпочивати на природу.

Як технічний прогрес впливає на портативну аудіоапаратуру

Портативный плеер касет

Приблизно тоді ж з’явилися серійні портативні звукозаписні пристрої. Знаменитий компактний магнітофон Nagra SN почав проводитися все в тій же Швейцарії в 1970 році (його прототип був випущений 10 роками раніше). Апарат з габаритами 14,5 x 10 x 2,6 см записував на плівку шириною 3,81 мм (трохи ширше, ніж в компакт-касетах) і до сих пір дивує надзвичайно високою якістю запису і звучання. До речі, перший портативний магнітофон Nagra був випущений ще в 1951 році, він був ламповим і мав габарити невеликого валізки.

Як легко здогадатися, ця техніка була надзвичайно дорогою і застосовувалася виключно в професійній сфері, зокрема, на неї записували переглядайте фільми під час зйомок на натурі. А мініатюрна Nagra SN також була улюбленим інструментом спецслужб.

Як технічний прогрес впливає на портативну аудіоапаратуру

 

Гуляка

Дисковый плеер

По-справжньому масової портативна аудіотехніка стала після виходу і оглушливого успіху плеєра Walkman – перша модель цього великого сімейства, TPS-L2, була випущена в Японії в 1979 році. Якість звучання Walkman було вражаючим – інакше він не став би популярним. З одного боку, це був чистий аналог – звук не піддавався оцифрування і зворотного перетворення, а тому був вільний від характерних спотворень і артефактів, які до сих пір остаточно не подолані, принаймні, в бюджетній апаратурі. З іншого боку, йому були в повній мірі властиві всі недоліки аналогового запису: високий рівень шумів, обмежений частотний діапазон, особливо на високих частотах, швидкий знос механічних деталей механізму і головок, а також самої стрічки – магнітний шар з часом осипався, основа розтягувалася і деформувалася, виникав «копір-ефект» (сусідні витки плівки на котушці намагнічували один одного, чому в фонограмі виникало «відлуння») … Все це так «дістало» меломанів, що вони дуже охоче переключилися на цифрову техніку, як тільки вона стала з’являтися. Якщо пам’ятаєте, перший компакт-диск був випущений в 1982 році, хоча сам формат був представлений в 1980-му. Природно, з’явилися і програвачі, але коштували вони дуже дорого. Перший портативний CD-плеєр вийшов досить скоро – у 1984 році. І теж був аж ніяк не дешевим. Будь-яка нова техніка завжди по кишені тільки багатим і тільки потім стає доступна всім іншим.

 

Як технічний прогрес впливає на портативну аудіоапаратуру

 

Витягуємо на поверхню

Приблизно тоді ж, в 80-і роки минулого століття, відбулося інша подія – про нього рідко згадують, хоча його вплив на подальшу долю портативної електроніки значно важливіше, ніж винахід Walkman. Це масове впровадження у виробництво поверхневого монтажу (SMD – surface mounted device). Саме технологія SMD зробила масово доступними (не відразу, звичайно) персональні комп’ютери. І вже вони потім зробили величезний вплив на долю цифрової аудіотехніки взагалі і портативної – зокрема. Наприклад, що застосовуються в комп’ютерах багатошарові друковані плати поступово увійшли і в аудіотехніку.

У 90-і роки XX століття в комп’ютери починає впроваджуватися новий носій інформації – CD-ROM, з’являються відносно доступні дисководи, одночасно починає бурхливо розвиватися ігрова індустрія, і комп’ютери оснащуються звуковими платами (почалося все з Creative Music System – C / MS). Як з’ясувалося, оснащений такою картою комп’ютер з приводом CD-ROM може не тільки працювати в ролі CD-плеєра, але і копіювати диски.

Як технічний прогрес впливає на портативну аудіоапаратуру

 

Так що ж рухає прогрес?

Cd привод в пк

Як тільки було виявлено така чудова здатність комп’ютерів, як копіювання – почалася епідемія піратства. З’явилися в достатку піратські компакт-диски створили масовий попит на CD-програвачі. В середині «лихих 90-х» на найбільшому тоді в Москві ринку контрафактної продукції біля ПК ім. Горбунова ходили натовпами молоді люди з портативними CD-плеєрами і вибирали компакти, перевіряючи їх якість прямо на місці.

Як не можна до речі, в 1994 році з’явився перший кодер в формат MP3 – програма L3Enc, а ще через рік – програвач Winplay3. Подальший хід подій багато хто вже, ймовірно, пам’ятають.

Ємність HDD тоді була невелика, пишуть дисководи CD-R / RW були ще дорогими, як і CD-болванки, тому найбільш зручним і економічним способом зберігання скопійованої з компактів музики виявилася конвертація в MP3. Щодо малий обсяг файлів дозволив передавати їх через Інтернет – стиснені WAV були для цього занадто громіздкими. І понеслася …

 

Матеріалізація неусвідомлених потреб

Mp3 плеер с экраном

Навіть в наш час стрімкого розвитку технологій поширення MP3 виглядає нереально швидким. Всього через чотири роки після появи кодера на ринок вийшов перший MP3-плеєр на твердотільної пам’яті – як вважають знавці, першість належить моделі Eiger Labs MPMan F10. І майже відразу з’явилися її численні клони під різними маловідомими марками. Дуже скоро подібні плеєри повалилися, як з рогу достатку, в моду увійшли «гібриди» – портативні MP3 / CD-програвачі. Втім, все це було «мишачою метушнею» до тих пір, поки на ринок не вийшла Apple з її iPod’ом – ось тут і сталася справжня революція з неминучим для неї безумством. Одним з її проявів стало вбудовування iPod-доків в найнесподіваніші місця – наприклад, в ламповий підсилювач вартістю $ 8000. Треба зауважити, що якість звуку у головних телефонів було тоді, м’яко кажучи, не шикарним. І якщо серед стаціонарних моделей траплялися більш-менш пристойні «вуха», то з портативними справи йшли значно гірше. Як не дивно, саме це сприяло подальшої експансії MP3 і інших «стислих» аудіоформатів – відрізнити їх звучання від CD-оригіналу в посередніх навушниках було неможливо. Однак бурхливе зростання попиту на головні телефони привернув солідні інвестиції в їх розробку і виробництво – стали з’являтися портативні моделі з гідним звучанням, одночасно удосконалювалися плеєри, тому lossy-формати перестали влаштовувати багатьох меломанів з хорошим слухом. Виникла потреба в більш якісних кодеках була швидко задоволена – з’явилися lossless-формати (FLAC, APE, WavePack, ALAC і ін.).

Перший час їх підтримка у портативній техніці викликала сумнів – зараз точно такий же скепсис висловлюється з приводу доцільності відтворення Hi-Res і DSD на компактній апаратурі, так що історія повторюється. Як би там не було, але ми бачимо, що завжди діє один і той же ринково-психологічний механізм. Спочатку виникає смутна і неусвідомлена потреба в більш високій якості – з’являються технології, здатні її задовольнити, починається виробництво нової апаратури, і врешті-решт, ця потреба стає абсолютно усвідомленої – «дивно, як же ми без цього обходилися раніше?»

Однак, в результаті виникає не дуже приємний феномен: вдосконалення технологій (SMD-монтаж, інтегральні мікросхеми, автоматизація не тільки виробництва, а й розробки, і т.д.) повинні призводити до зниження собівартості техніки і її роздрібної ціни. Але одночасно з розвитком технологій зростають і наші запити. Що з того, що молодша модель сучасного портативного плеєра перевершує флагман минулих років – нам хочеться кращого, а воно знову виявляється за межами наших можливостей!

Як технічний прогрес впливає на портативну аудіоапаратуру

 

Музика і гроші

Mp3 плеер с экраном

Коли бачиш річ, яка не вписується в бюджет, виникає пекуча образа на людей, які не хочуть віддати її за безцінь. Тим більше, що поруч на прилавку може лежати дуже схожа штука по істотно меншою ціною. Ну, дуже схожа. Можна навіть підключити до неї навушники, які йшли в комплекті разом з телефоном, і переконатися: грає нітрохи не гірше, ніж багато разів дорожчий сусід! Нас хочуть обдурити !?

Насправді, техніка різних марок характеризується аж ніяк не однаковим співвідношенням якість / ціна. До того ж, ціна в залежності від класу аудіотехніки росте нелінійно, а логарифмічно. Тому є безліч причин. Визначаючи реальну ціну пристрою, не можна просто так взяти і скласти вартість усіх радіодеталей. Як можна і керуватися такою логікою: «раз один чіп ЦАП-а коштує більше $ 100, то і плеєр не може коштувати дешевше певної суми».

Відкриємо вам один секрет: реальну вартість компонентів не знає ніхто, крім вузького кола співробітників підприємства, які здійснювали закупівлю. Та й частка компонентів становить лише малу частину підсумкової ціни. Підсумковий цінник залежить від масовості виробництва пристрою, витрат виробника на маркетинг і рекламу, і, звичайно, витрат дистриб’юторів і роздрібних продавців.

Нарешті, в ціну закладена «вартість шильдіка», тобто самого бренду. Відомий бренд – це страховка від багатьох неприємностей: маркетологи компанії подбали про те щоб надати продукцію для тестування спеціалізованих інформаційних ресурсів, тому ви можете прочитати думку фахівців про пристрій (довіряти їм чи ні – це ваше право). Нарешті, у такої фірми є російське представництво і сервіс, ви отримуєте гарантію на безкоштовний ремонт або заміну протягом зазначеного терміну.