Обираємо професію разом

Обираємо професію разом20 лютого завершилася реєстрації учнів для участі в ЗНО у 2015 році, а отже, для одинадцятикласників настав час особливо напруженого навчання. Першим (24 квітня) учні писатимуть ЗНО з української мови та літератури, яке цього року поєднано з ДПА; тестування з інших шкільних предметів триватиме протягом червня 2015 року. Але, окрім підготовки до ЗНО, перед випускниками постало не менш важливе завдання – обрати майбутню професію.

Безумовно, дехто ще з дитинства знає, ким стане після закінчення школи, а для когось цей вибір є величезною проблемою. І справді, сьогодні існує безліч професій, кожна з яких здається цікавою та корисною суспільству. Та цьогорічним абітурієнтам буде особливо складно: дещо новий формат проведення ЗНО, реформи в Міністерстві освіти, яких давно потребує система, скорочення кількості місць державного замовлення в університетах, економічна криза, емоційне виснаження  та хронічний стрес через трагічні події в Україні. Саме тому надважливо ретельно обдумати та правильно обрати майбутню професію. Сподіваюся, ця стаття стане в нагоді в цьому складному завданні.

ХХІ ст. – епоха щоденних змін, стрімкого розвитку, тотальної механізації та надсучасних винаходів. Час диктує свої правила, тому сьогодні, аби бути успішним, не достатньо мати диплом про вищу освіту – необхідно вміти майже все: на ринку праці величезний попит на універсальних робітників, які водночас є висококваліфікованими фахівцями. Необхідно бути готовими до постійного саморозвитку та самовдосконалення, не слід соромитися вчитися, адже лише таким чином можна витримати конкуренцію та бути цінним кадром.

Обираючи професію сьогодні, варто визначити дві основні тенденції, зумовлені інтеграцією України до Європейського Союзу та поступове переорієнтування на європейський ринок:

  • Скорочення штату багатьох підприємств через економічну кризу;
  • Асоціація з ЄС відкрила європейський ринок для наших виробників, а український ринок – для інвесторів.

Проте, в умовах війни капіталовкладення в українську економіку  становлять значний ризик для іноземців. До того ж, Україна досі не засвідчила належний рівень реформ та боротьби з корупцією.

Як зазначає Одеський ЦЗ, протягом 2014 року рівень зайнятості зменшився на 3%, у 2015 роботодавці планують масове скорочення робочих місць і відповідно – звільнення працівників. Рівень безробіття серед молоді в Одеській області становить 13,1%,  що втричі більше, ніж серед дорослих.

Нагальною проблемою нашої держави є «витік голів». На думку аналітиків агенції Forsage, кваліфіковані фахівці та менеджери матимуть пропозиції в державах Митного Союзу. Це пояснюється високим рівнем освіти та майстерністю, водночас із низькими вимогами до зарплат (у порівнянні з країнами ЄС). Еміграція інтелекту завжди бентежила наше суспільство. Щоправда, сьогодні в результаті Революції Гідності та стрімкого піднесення патріотичного духу українська талановита молодь все частіше відмовляється приймати запрошення на навчання за кордоном. Або ж навпаки – охоче пристає на такі пропозиції, аби потім повернутися на Батьківщину з європейськими знаннями та досвідом.

Отже, варто зважати  на економічні та політичні чинники, адже саме вони визначатимуть попит на фахівців обраної професії. Так, відносно стабільними лишаються галузі, орієнтовані на світовий, а не внутрішній ринок. Зокрема, ІТ, фармацевтична промисловість, сфера послуг та агросектор. На думку фахівців, у майбутньому зберігатиметься попит  на працівників цих галузей.

Стануть у нагоді для вибору фаху інтернет-каталоги  професій, які окрім іншого, надають перелік перспективних спеціальностей. Серед них інженери, працівники агросектору, менеджери з продажу, екологи, психологи та професійні консультанти, фахівці з PR та нанотехнологій. Також на ринку праці існує дефіцит робочих, так званих «синіх комірців». Варто зважати і на те, де саме плануєте працювати по завершенню навчання. Можна скористатися сайтами обласних ЦЗ. Так, зокрема Одеська область потребує лікарів, інженерів та працівників сільського господарства.

Не менш важливим є людський фактор: необхідно знайти «свою» справу. Звісно, 100-відсоткових прогнозів не зможе дати ніхто. Проте, варто визначити наступне:

  • Бажання та здібності;
  • Внутрішні переконання;
  • Реальні можливості (інтелектуальні, фізичні);
  • Життєві ідеали;
  • Мета;
  • Шлях до мети;
  • Внутрішні умови: здоров’я, риси характеру;
  • Вид діяльності (людина-природа, людина-людина, людина-техніка тощо);
  • Специфіка роботи: вимоги, перспективи;
  • Перспективи розвитку ринку праці в місті, регіоні, країні;
  • Рівень зарплати (порівняти з власними очікуваннями);
  • Можливості здобуття освіти.

Відповіді на ці основні питання значною мірою допоможуть майбутнім абітурієнтам обрати професію.

Звісно, кожен на власний розсуд визначає чинники, що є головними у виборі: престиж та висока зарплата чи наявність простору для творчості та можливість допомагати людям. Але не залежно від принципів, якими абітурієнт керуватиметься, обираючи професію, варто пам’ятати пораду юнацтву К.Уайтхорн «Знайди що-небудь, що тобі подобається робити, а потім знайди кого-небудь, хто буде тобі за це платити».

Опитування, проведене серед учнів одинадцятих класів Іллічівської гімназії, свідчать, що цьогорічні абітурієнти керуються абсолютно не матеріальними принципами. Так, учні зазначили, що прагнуть допомагати людям, тому обрали професію лікаря і фармацевта. Називали й інші галузі: театральне мистецтво, сфера послуг, ІТ-забезпечення, економіка. Важливими для майбутніх випускників є простір для творчості та самореалізації і можливість спілкуватися з цікавими людьми. Одинадцятикласники запевняють, що головне – отримувати насолоду від роботи, тоді не шкода присвятити цій справі життя. Дехто з учнів прагне здійснити дитячу мрію – відкрити власну справу, головна мета якої – дарувати радість людям.

Такі результати тішать, оскільки лише людина по-справжньому закохана у свою роботу, може бути професіоналом!

Нехай учням щастить!