Мистецька Україна

Огюст Роден

Огюст РоденСальвадор Далі та його чудернацькі вусики, Пабло Пікассо та не кожному зрозумілий кубізм, Огюст Роден та величний “Мислитель”… Якщо людина має хоч найтоншу мистецьку жилку у своєму сплетінні вен, артерій та капілярів, то лише почувши ці імена її очі мають зацікавлено округлитися; але якщо ця жилка ще й підходить прямо до серця, то вона не відірве цього захопленого погляду від екрану до останнього слова.

З 12 квітня до 12 травня у Мистецькому Арсеналі, що у Києві, проходить виставка “100 шедеврів світової скульптури”. 100 творів 18 знакових світових митців в одному часі і просторі!

Раніше такий вид мистецтва як скульптура був для мене абсолютно незрозумілий, чужий та нічого незначущий. Було важко осягнути те, що звичайна статуя людини, такої схожої до реальної, та до всього ще й безбарвної, може викликати захоплення або штовхати на певні роздуми. Найперша фраза, котру мені вдалося почути в Арсеналі, буквально перевернула мій світогляд і скульптури “ожили”, а безбарвні постаті незнайомих мені кам’яних людей залились фарбами емоцій та почуттів. Почула я, власне, що скульптура відрізняється від картин тим, що її можна оглянути з усіх сторін, відчути кожну деталь, і ця кожна деталь має значення, можливо, навіть більше ніж увесь витвір цілком. Здавалося б, така елементарщина, але ці слова ще більше припадають до душі, коли ти їх чуєш у безкінечно просторій яскраво освітленій залі в оточенні істинних шедеврів.

Найсильніше враження справляє “Мислитель” Огюста Родена. Майже кожен п’ятий знає про цю культову скульптуру, хоча б з фільмів про Астерікса та Обелікса, мультфільмів або “постів” у соціальних мережах, де порівнюються мислителі та діячі. Але споглядання цієї скульптури власними очима (нехай і її копії) змінює усе бачення про неї. Знаєте найцікавіший факт? Усі ми дивимось на неї спереду: на замислене обличчя чоловіка, опущене на праву руку. Та щоб зрозуміти цей образ мислителя цілісно, необхідно… роздивитися спину цього чоловіка! Ще здалеку видно неймовірно напружені м’язи, котрі передають внутрішній стан зображеного, саме вони відіграють важливу роль: незважаючи на його замислений погляд, розслаблений та водночас загублений вираз обличчя, незважаючи на те, що вся справа цього образу – сидіти та думати, лише глянувши на спину, фігура змінюється; і ви вже бачите чоловіка, котрому на долю випало вирішити, дійсно, важке питання, прийняти, можливо, найважливіше рішення; ми бачимо силу та безнадію, бажання здійнятися і діяти та осмислення всього, що відбувається навколо. Лише роздивившись скульптуру на 180 градусів правіше, думка про неї змінюється на усі 360. Та найголовніше, що, врешті-решт, на місці “Мислителя” опиняємося усі ми.

Захоплюючі плавні образи у виконанні Генрі Мура; золотаві плоскі фігури Пабло Пікассо; витвір самовпевненого Сальвадора Далі – Венера Мілоська з тумбочками замість частин тіла; найніжніше “Замилування” Осипа Цадкіна; грація танцю у роботах Едгара Дега; трохи грубуваті африканські мотиви Амадео Модільяні – це лише маленька часточка того неосяжного світу скульптури, найприємнішого моря з каменю, бронзи та мармуру, в яке варто зануритися кожному!