Флешмоб, як це було сказано!

Кожна людина поводиться штучно – це ж так природньо! 

Хуго Штейнхауз

Флешмоб, як це було сказано!Що ви відчуваєте, коли опиняєтесь у незвичній, незручній та незрозумілій для вас ситуації посеред натовпу? Раптом чи то на головній площі, чи то на широкій магістралі, чи то в центральному парку починають синхронно рухатися десятки людей, які навіть не знають один одного, або ж вас цілий день не залишає почуття дежавю, коли ви, крокуючи містом, бачите однакові дії, однакові емоції зовсім різних людей. «Шизофренія, як це було сказано», – констатує психіатр. «Жертва флешмобу», – відповість досвідчений мешканець мегаполісу.

Звичайно, одне не виключає  інше, а деякі люди, напевно,  і уявляють собі моберів  як потенційних пацієнтів психдиспансеру. Проте, психологи бачать у розповсюдженні явища флешмобу суто соціальні проблеми. Заклопотаність, шалений темп життя, проблеми, що не зникають…  Де ж тут людині урвати шматок справжнього життя? Ось тут у нагоді і стануться дивакуваті акції.Чого варті лише масові дмухання кульбабок на березі річки, або бій подушками посеред галявини у міському парку, або хоровий спів нудистів у каное, що пливуть головною річкою країни. На перший погляд це здається абсолютно нелогічним, безцільним та навіженим, проте саме в такий спосіб більшість моберів хоча б на кілька годин звільняються від поточних проблем, підкреслюють індивідуальність, самостверджуються або просто відпочивають душею.

Флешмоб, як це було сказано!

Явище флешмобу також має свою історію. Безумовно, масові акції в підтримку діячів мистецтва та культури траплялися і раніше: досить згадати лише душевні співи під вікнами покійного Віктора Цоя, які в повній мірі висловлювали повагу до творчості метра вітчизняної рок-музики. Деякі заходи на захист природи та екологічні акції час від часу також траплялися в деяких куточках Землі. Проте,  масова епідемія флешмобів почалася на початку XXI століття після опублікування книги соціолога Рональда Рейнгольда «Розумний натовп: наступна соціальна революція». Ось тоді хвиля так званих «розумних натовпів»  і прокотилася світом. Піонерами флешмобів стали, як неважко здогадатися, американці. Саме у Н’ю-Йорку в 2003 році поліцією був розігнаний перший в світі офіційний флешмоб. Через деякий час, коли цунамі невпинних акцій поглинуло майже всю земну кулю, влада припинила звертати увагу на моберів, але найбільш екзотичними та найпоширеніші акції, звичайно, залишились в історії.

До речі, добре сплановані флешмоби зазвичай мають як мету, так і спрямованість. Згідно з цим іх навіть поділяють на різновиди. Так-так, не дивуйтесь, теоретичні основи створення соціальних акцій також існують! Так, наприклад, класичний флешмоб спрямований на будь-якого глядача, а його головна мета – дарувати людям радість. Як тут не посміхнутись, коли в похмурий день тебе вітає на вулиці абсолютно незнайома людина, та ще й пропонує обійнятися! Цей флешмоб відомий всьому світові під назвою «Free Hugs» («Вільні обійми»), та є однією із найпопулярніших акцій.

Флешмоб, як це було сказано!Одним із найбільш розповсюджених флешмобів є Інтернет-моб, який рідко буває запланованим, проте, за статистикою, в ньому бере участь найбільша кількість учасників. Не дивно, що багато висловів, популярних в  Інтернет-середовищі , народилися саме завдяки таким акціям. Їх продуктом став так званий «падонковський сленг», саме той, що так зневажають вчителі-філологи всього світу: звичайні слова з надзвичайною кількістю помилок. А ось яскравим прикладом Інтернет-мобу стала акція, яка несподівано виникла на одному з британських сайтів в підтримку російських туристів, які, за версією експертів, стали «найбільш незручними» для інших відпочиваючих. Аргументували це тим, що «росіяни лаються в басейні», «агресивно поводяться»,  «зранку займають лежаки на пляжі, а потім забирають їх до свого номера» та ще низкою тверджень. Російськомовні відвідувачі сайту висловили обурення, спростували твердження  експертів та закликали до нового Інтернет-голосування, за результатами якого «найбільш незручними» туристами виявились мешканці Туманного Альбіону.

Але, якщо найактивнішими моберами є користувачі Інтернету, то найяскравішими, звичайно, учасники арт-мобів. Танці в костюмах, театралізовані ходи – ці акції завжди нагадують вистави, де кожен учасник грає свою роль. Саме такі заходи завжди стають справжніми подіями для глядачів: таким був і зомбі-моб, що проходив  в Чикаго в один із теплих днів літа. Учасники цієї акції дуже переконливо зображували зомбі, що  крокують містом. Мусимо віддати належне моберам: підготовка була дійсно блискучою, грим та костюми досконалими, а акторські здібності учасників не викликали сумнівів. Залишається лише здогадуватися, скільки звичайних легкодухих глядачів закінчили цей сонячний день у лікарні з інфарктами.

Звичайно, не завжди арт-моби викликають нервові зриви. Великою популярності набуло створення величезних смайлів, написів або інших фігур з людей, одягнутих в одяг певного кольору. Насолодитися такими цікавими малюнками можна лише з порядної висоти, проте, враження від цього видовища завжди залишаються незабутніми.Флешмоб, як це було сказано!

В сучасному світі флешмоб став чи не новим видом мистецтва: на деяких він справляє враження, дехто вважає його дурістю, а для когось це стиль життя. Звичайно, немає такої професії – «мобер», проте, саме в таких акціях зовсім різні люди знаходять щось спільне.  В різних куточках планети проходять зльоти моберів з різних країн, де кожна команда-учасник показує свою майстерність, креативність та часом відчайдушність. Акції закінчуються,  а гарний настрій залишається в подарунок не лише учасникам, але й глядачам. Сподіваюся, що і ти, читачу, посміхнешся, щойно побачишь на вулиці таких звичайних диваків – моберів. :)